lauantai 28. maaliskuuta 2009

Usko meni

Viettelen täällä Earth Houria pilkkopimeässä siskon kämpässä (olen talonvahtina), joten havaitsin hetken hyväksi pikku postaukselle, kun ei näe piirrellä heksoosejakaan...
Tässä on nyt käynyt niin hassusti, etten ole enää vegaani. Tämän viikon maanantaina tapahtui suuri kääntymys, jolloin julistin hyväksyväni kalan, luomumunat ja maitotuotteet sekä riistan lautaselleni. Mulla meni usko veganismiin tuon rasvahappojutun kanssa. Periaatteessa sopiva omega6-omega3-tasapainokyllä olisi mahdollinen, mutta käytännössä se on huisin vaikeaa, ainakin minulle. Lisäksi aivoni ovat minulle sen verran kallisarvoiset, ettei paljon haluta leikkiä niiden kustannuksella.
Olen tällä viikolla syönyt pari kertaa kalaa ja kerran ammujugurttia, mutta muutoin en ole eläinkunnan tuotteita popsinut enempää kuin ennenkään. Olen melko varma, että jatkossakin HeVi-osastolla syödään enimmäkseen vegaanista ruokaa, koska siitä niin hurjasti pidän. Se minua eniten ehkä hidastikin päätöksen tekemisessä, aiheuttaen samalla siirta tuskaa, siis että joudun luopumaan vegaanisen ruokavalion ihanuudesta. Sitten tajusin, että eihän ruokavalion laajentamisen tarvi sitä tarkoittaa. Voin edelleen syödä vegaaniruokaa, mutta lisään siihen vain jonkin verran pääasiassa kalaa, jotta EPA:n ja DHA:n saanti on turvattu.
Tämä voi olla ihan kasvattava päätös, olen nimittäin yleensä hyvin ehdoton monissa asioissa. Vastaavien kompromissien tekeminen elämässä tulee yleensä vastaan jokaista, ennemmin tai myöhemmin, kerran tai useammin.

2 kommenttia:

Eko-Joni kirjoitti...

Uskoisin että luomumunien ja luomujogurtin syöminen sen verran pieni paha, ettei niistä kannata välittää. :)

Selailin blogia ja täytyy sanoa että olet kyllä melkoisen ahkera ihminen!

Helmi kirjoitti...

Kiitos vain Jonille kommentista, tässähän aivan nolostuu.. (:
Olen myös tullut siihen tulokseen, että voi syödä ekologisesti, vaikkei täysin vegaani olekaan.